Grēksūdze (privātbikts)
 Tīrība
Neviens 
nevar palikt tīrs, ja tam nākas brist pa dubļiem. Lai cik uzmanīgi mēs 
laiposim, netīri būsim tik un tā. Pārnestā nozīmē, mēs katrs esam tādi 
pasaules dubļu bridēji. Mēs ātri tiekam psiholoģiski, morāli un garīgi 
notašķīti, un diemžēl, arī paši gribot vai negribot notraipām citus. 
Tāpēc mēs te gana labi varam saprast Pāvila sacīto pašam par sevi: „Es 
zinu, ka manī, tas ir, manā dabīgajā miesā, nemīt nekas labs. Labu 
gribēt man ir dots, bet labu darīt ne” (Rom 7:18). No visām pusēm, no 
ārienes un pats ļaunākais - arī no iekšienes! - mums uzmācas, vilina, 
kārdina, mudina, uzbrūk, čukst utt. visādas nelāgas, aplamas, absurdas, 
riebīgas domas un iedvesmas. Tām pakļaujoties, itin ātri varam nonākt 
stāvoklī, kad izmisīgi jājautā sev: „Kādēļ es tā sacīju, kāpēc es tā 
darīju? Kaut tas tā nebūtu noticis! Vai ir iespējams ko labot?” Mūsu 
ikdienas dzīves pieredze saka, ka parasti labot var ļoti maz, ka 
neiespējami bijušo padarīt par nebijušu. Izlietu ūdeni nesasmelsi. Tagad
 nāksies dzīvot ar padarītā kauna un vainas apziņu. Jo smagāks 
notikušais, jo ilgāk mūs vajās atmiņas par notikušo, sirds sāpes un 
nožēla. 
Iekšējās grūtības
Var 
mēģināt ar to tikt galā, izspiežot bijušo kādā apziņas nostūrī, censties
 par to nedomāt, aizņemt sevi ar ko citu. Bet jebkurš pakaramais reiz 
lūst no pārslodzes, kur nu vēl sirdsapziņa. Un izlikšanās sev, ka nekas 
nav bijis, palīdz tikai uz neilgu laiku, tas ir iluzori. Ir bezmiega 
naktis un brīži dienā, kad atmiņas atdzīvojas. Var apcietināt savu sirdi
 un kļūt par ciniķi. Viens otrs tā arī dara, bet cilvēki sāk no tādiem 
vairīties.Var mēģināt sevi attaisnot ar ierastajiem: „Visi citi arī tā 
dara vai darītu manā vietā,” „tādi bija apstākļi” u.tml., bet mēs paši 
apzināmies, cik tas ir naivi un bērnišķīgi. Var mēģināt atbrīvoties no 
sloga, „izkratot” savu sirdi kādam citam. Un ko viņš mums pateiks? Vai 
parasto: „Dzīve ir dzīve, dzīvo vien kaut kā tālāk”? Pēc īsa 
psiholoģiska atvieglojuma, drīz konstatējam, ka to pašu pārstāstam vēl 
un vēl citiem cilvēkiem, jo īstu dvēseles mieru, savu sirdi izkratot, 
tomēr neesam ieguvuši. Patiesībā sakot, stāvoklis nu ir kļuvis vēl 
nelāgāks, jo savus dvēseles netīrumus nu esam izlējuši pār citiem, bet 
katram taču savu problēmu pietiek atliku likām, nu vēl mūsējās ir klāt. 
Arī psihoanalītiķa apmeklējums nepalīdzēs pret vainas apziņu. Paši 
psihologi saka, ka „psihoanalīze nenovērš vainu, bet nobīda to.” Vainas 
apziņa un kauns grauž sirdsapziņu, saēd to kā skābe un rūsa, 
pakāpeniski, bet nenovēršami. 
Ko darīt?...
Kristīgai
 baznīcai ir gadsimtiem ilga pieredze cilvēka dvēseles kopšanā. Tas ir 
mantojums, kurā vērts ielūkoties. Kas zina, varbūt arī es no tās varu 
gūt sev ko derīgu, lai īstenotu savu dabisko un normālo vēlmi pēc 
dvēseles tīrības, gara higiēnas? Ko tad piedāvā ticības gudrība? Tiešu 
un godīgu sastapšanos ar Dieva patiesību un Viņa mīlestību. Pirmā ir 
izteikta tajos desmit likumos, kurus Viņš paredzējis cilvēku dzīvei, tos
 sauc par baušļiem. Otrā ir iemiesota Viņa Dēlā Kristū, Kurš ir nācis 
mūs izglābt. 
Sirdsapziņas stāvoklis
Ja 
pārlūkojam savu sirdsapziņu - proti, savas domas, vārdus un darbus šo 
desmit Dieva prasību gaismā, tad nāksies atzīt, ka mēs neesam varējuši 
izpildīt nevienu (!). Mēs esam grēkojuši pret katru no tiem - vairāk vai
 mazāk, slēptāk vai atklātāk. Mēs katrs esam staigājošs grēku katalogs. 
Nav nozīmes spēlēt paslēpes ar sevi un Dievu. Mēs esam vainīgi. Mēs esam
 grēcinieki. Mūsu sirdsapziņai ir pietiekošs pamats bīties Dievu. Kā 
nekā, Dievs nemīl grēku, to Viņš ir skaidri sacījis. 
Dievs kā Tēvs
Vai Dievs
 būtu kāds debesu grāmatvedis, kurš kā nejūtīgs psihorobots reģistrētu 
visus mūsu pārkāpumus, trūkumus un nodarījumus? Svētie Raksti mums 
liecina par Dievu kā gādīgu un mīlošu Tēvu, kurš ne tikai dzīvo līdzi 
mūsu priekiem un bēdām, bet arī vada un virza mūsu dzīvi tā, lai tā būtu
 godprātīga un jēgpilna, un lai tās galā mēs iegūtu arī mūžīgo dzīvību. 
Viņš kā jebkurš tēvs vēlas redzēt savus bērnus staigājam krietnus ceļus.
 Dievs mums devis ne tikai sirdsapziņu, kas kā Viņa balss mūsos gana 
reālistiski uzrāda mūsu dvēseles stāvokli, bet ir arī solījis sniegt tai
 mieru grēku piedošanā. Dievs nealkst mūs sodīt. Gluži pretēji, Dievs 
priecājas par katru, kurš atradis ceļu pie Viņa. (Ec 33:11) 
Dieva rīcība
Dievs 
uzlūko mūsu sirdi, kas izsūdz, nožēlo un negrib vairs dzīvot pārkāpumos 
un grēkos. Dievs mūsu nodarīto tad vairs neuzskata par grēku, vēl vairāk
 - Viņš mūs iekšēji attīra un dziedina no grēka izraisītajām bēdām un 
sāpēm. Viņš pārrauj grēka saites, atbrīvojot mūs no tā varas. Dievs 
saka: „Tev ir piedots!” Un Kristus nopelna dēļ Dieva Vārds dara to, ko 
tas saka. 
Dvēseles dziedināšana
Tas ir 
mierinājums, iepriecinājums un liels atvieglojums. Tā ir prieka vēsts 
mūsu dvēselei. Kā Luters saka: „Kur grēku piedošana, tur arī dzīvība un 
svētlaime.” Grēksūdze (bikts) faktiski ir garīgā ārstniecība, sava veida
 dvēseles „medicīna,” jo te vistiešāk cilvēks saduras gan ar savu grēku,
 ierauga un apjēdz tā sekas un sastop Dievu, kurš grib un var palīdzēt. 
Te nav nekādu pastarpinājumu, un nekas nenovērš uzmanību no svarīgākā 
manā dzīvē - sirdsmiera atgūšanas. 
Grēksūdzes veidi un norise
Grēksūdze
 var būt vairāku veidu - sirds bikts, kad mēs katrs atsevišķi Dievam 
lūdzam piedošanu par saviem grēkiem savā sirds „kambarī.” Ir arī 
vispārējā bikts katra dievkalpojuma sākumā, kur visa draudze kopīgi lūdz
 grēksūdzes lūgšanu un saņem mācītāja pasludināto Dieva piedošanu. 
Īpašos gadījumos, kad jānovērš publiski nodarījumi draudzes vidū, var 
lietot arī indivīda grēksūdzi draudzes priekšā. Kristieši lūdz piedošanu
 un sūdz grēkus arī viens otram. Ja kādu iemeslu dēļ cilvēks iepriekš 
minētājos grēksūdzes veidos nevar rast mierinājumu, ir vēl arī privātās 
bikts iespēja, kad grēki tiek izsūdzēti Dievam mācītāja, bikstēva 
klātbūtnē. Viņš palīdz sagatavoties grēksūdzei, palīdzot saprast, kā 
atšķirams grēks (kas jāizsūdz) no dzīves sarežģījumiem (kas nav jāsūdz),
 un izstāsta šīs grēksūdzes praktisko norisi. Viņš iedrošina biktsbērnu,
 apliecinot, ka viņu attiecības no tā necietīs; gluži otrādi, katra 
pieņemta grēksūdze tikai palielina biktstēva cieņu pret savu biktsbērnu. 
Privātā grēksūdze
Šis 
grēksūdzes veids pamatoti tiek atzīts par dvēselei visrosinošāko un 
produktīvāko, jo tā skar cilvēka garīgo dzīvi visplašāk un visdziļāk. Tā
 nav Dieva labestības un labvēlības ļaunprātīga izmantošana, spekulēšana
 ar Viņa žēlastību. Patiesa grēksūdze izslēdz kā pašpiekrāpšanos, tā arī
 Dieva mānīšanu. Tā nav mana ego „viena aktiera teātris” vai paslēpju 
spēlēšana sirdsapziņas un Dieva priekšā. Te mēs beidzot varam būt godīgi
 līdz galam. Dievs ir dvēseles ārsts, kuram mūsu pašu garīgās 
labklājības labad ir tiesības redzēt un zināt visu, lai varētu vērst 
aplamo mūsos par labu un dziedināt. 
Grēksūdze
 nav arī sevis atvainošana, pašattaisnošanās, izlocīšanās, vainu noveļot
 uz citiem, uz apstākļiem vai pat uz Dievu. Grēksūdze nozīmē godīgi un 
tieši atzīt: „Es esmu vainīgs pie tā un tā”; konkrētie grēki ir saucami 
vārdā. Grēks vēlas palikt anonīms, lai tā varētu saglabāt savu varu pār 
mums. Grēksūdzē, nosaukts vārdā, tas zaudē savu ietekmi uz cilvēku. 
Dievišķās gaismas klātbūtnē nav vietas grēka tumsai. 
Piedots!
Grēksūdze
 nav sevis tīša šaustīšana, tīksmināšanās par savām ciešanām, lielīšanās
 ar saviem grēkiem, dvēseles netīrumiem vai arī iestigšana sevis 
žēlošanā. Tā ir garīgi-lietišķs skats uz sevi: „Jā, es esmu grēcinieks, 
bet Kristus dēļ man tiek piedots.” Aiz pārprastas dievbijības vai 
pārliecīgas paškritikas nav jāizdomā neesoši grēki, bet esošie nav 
jāslēpj aiz kautrības maskas. Nav nepieciešams arī uzskaitīt visus 
vissīkākos pārkāpumus, lai nekristu pašvajāšanas mānijā, svarīgi ir 
uzskaitīt tikai tos, kas nospiež sirdi. Nav svarīgi par katru cenu 
izspiest no sevis nožēlas asaras, vai kādas īpašas emocijas, jo 
piedošana nav atkarīga no mums, bet no Dieva. (Jes 53, 5) Dieva 
labestības un mīlestības priekšā izzūd arī mūsu bezcerība. Meklējot savu
 grēku piedošanu, mēs to saņemam, lai arī cik liels nebūtu mūsu grēks. 
(Jes 1, 18) 
Grēksūdze
 ir iekšēja atsacīšanās no tā nelāgā vai pat ļaunā, kas noticis domās, 
vārdos, darbos vai nolaidības dēļ, un negribēšana, ka ar to jelkad būtu 
vēl kas kopīgs. Dieva sacītais: „Piedots!” ir beidzamais un izšķirošais 
vārds, nekādām vēlākām nejaušām emocijām vai šaubām nav vairs varas pār 
mani. Dievs var pat izdzēst manu emocionālo atmiņu tā, ka manu jūtu 
pasaule pie tā vairs nav pieķērusies. 
Biktspadoms un konfidencialitāte
Vajadzības
 gadījumā biktstēvs var sniegt kādu biktspadomu, kā pēc piedošanas 
saņemšanas dzīvot tālāk, lai neiekristu vecajos grēkos, kas uz kādu 
laiku var palikt personiskā „riska zona”, un kā pēc iespējas labot 
nodarīto. Tas nepieciešams tālab, ka grēksūdze ir attiecību sakārtošana 
ar Dievu; tās jāsaved kārtībā arī ar to, kuram esam nodarījuši pāri. Uz 
grēku sūdzētāja vārdos skaidri izteiktās un paustās nožēlas, 
apliecinātās ticības un apņemšanās atgriezties pamata biktstēvs 
pasludina viņam Dieva vārdā grēku piedošanu. Biktstēvs lūdz par viņu, 
svētī, pateicas par uzticību un apliecina, ka runātais paliek starp 
viņiem trim - debesu Tēvu, kurš ir uzklausījis un mīlestībā piedevis, 
biktstēvu, kurš ir iedrošinājis un vadījis cauri biktij, palīdzējis ar 
padomu un pasludinājis piedošanu, un no dvēseles smaguma atbrīvoto grēku
 sūdzētāju. 
Brīvs un laimīgs
Ne velti 
Sv. Augustīns reiz sacīja, ka cilvēka dvēsele tik ilgi nav mierīga, 
kamēr tā neatrod mieru Dievā. To varētu papildināt, sakot, ka runa ir 
par cilvēku, kam viņa grēki ir tikuši piedoti, un tāpēc viņš var būt 
brīvs un laimīgs. 
Autors: Dr. Guntis Kalme 
 
Par grēksūdzi Sv. Rakstos var lasīt: Ps 51; Ps 32, 51, 130; Jēk 5, 14; Jņ 8, 31-32; Mt 18, 18-20; Jņ 20, 22-23 u.c. 
Vairāk par grēksūdzes izpratni luteriskajā baznīcā var lasīt: Vienprātības grāmata. Liber Concordiae. Luterāņu ticības apliecības, R., AI, 2001, sk. indeksu. 
[1] Piem., Paul Tournier, Guilt and Grace, (New York: Harper and Row, 1962), 129. 
[2] Mazais katehisms, VI, 5-6. 
[3] Mācītājs, piemēram, var iedot t.s. „biktspoguli”, kas ir personisku jautājumu formā izvērsts iespējamo grēku saraksts. 
  
(Sagatavots no LELB materiāliem; pēc Valmieras Svētā Sīmaņa draudzes mājaslapas www.simanadraudze.lv parauga)
   
							 |