Kāda ir bauslības nozīme, saturs un iedarbība?
Ticība nāk no sludināšanas un
sludināšana no mūsu Kunga un Pestītāja Jēzus Kristus pavēles. Luteriskā baznīca
jau no paša iesākuma ir stingri turējusies pie pārliecības, ka cilvēks nevar
savādāk nākt pie ticības, kā vien caur ārējo Dieva vārdu. Dievs ar cilvēku nav
vēlējies savādāk komunicēt. Tas, ko Viņš ir atstājis, savu atklāsmi, ir tas
instruments, ar kura palīdzību cilvēkā tiek radīta ticība.
Luteriskā baznīca,
sludināšanā īpašu uzmanību vērš uz divu mācību pareizu izšķiršanu. Viss Svēto
Rakstu saturs sastāv no divām fundamentālām mācībām: bauslības un Evaņģēlija.
Ja šīs abas Svēto Rakstu daļas tiek pareizi izšķirtas un lietotas, tad patiešām
Dieva vārds kļūst mums par īstu gaismu. Ja turpretī abas šīs mācības tiek
pastāvīgi jauktas, tad Bībelē noteiktais pestīšanas ceļš tiek padarīts pilnīgi
neskaidrs. Ikviens konfesionāls luterānis turas pie pārliecības, ka “bauslības
un Evaņģēlija izšķiršana ir īpaša, brīnišķīga gaisma, kas kalpo, lai Dieva
vārds tiktu pareizi izšķirts un svēto praviešu un apustuļu Raksti tiktu patiesi
izskaidroti un izprasti, mums īpaši uzticīgi nepieciešams gādāt, lai šīs divas
mācības netiktu sajauktas vai arī – no Evaņģēlija izveidota bauslība, tādejādi
aptumšojot Kristus nopelnu un laupot noskumušajām sirdsapziņām mierinājumu, kas
tām ir dots svētajā Evaņģēlijā, - kad tas šķīsti un skaidri top sludināts un ar
kuru tās spēj pastāvēt vissmagākajos kārdinājumos pret bauslības draudiem.”[1]
Šī
nelielā raksta mērķis būs apskatīt, kāda ir pareizā bauslības nozīme,
saturs, kā arī iedarbība. Un par pamatu šī jautājuma iztirzāšanai tiks ņemta
viena Jaunās Derības grāmata: apustuļa Pāvila vēstule romiešiem. Vēstule, kurā
ir visskaidrāk un visizvērstāk izklāstīta visa kristīgā mācība. Kā to arī reiz
apliecināja mūs baznīctēvs Mārtiņš Luters sava priekšvārdā šim apustuļa Pāvila
vēstījumam Romas draudzei: “Šī vēstule patiesi ir Jaunās Derības galvenā daļa,
visskaidrākais Evaņģēlijs, kas noteikti būtu pelnījis, lai katrs kristīgs
cilvēks to ne vien zinātu no galvas vārdu pa vārdam, bet ik dienu lasītu un
lietotu kā dvēseles dienišķo maizi. To nav iespējams pārlasīt pārāk bieži vai
zināt pārāk labi. Jo vairāk šie vārdi tiek lasīti un pārdomāti, jo skaistāki un
tīkamāki tie kļūst.”[2]
Un tieši šī arī ir tā no visām apustuļu vēstulēm, kura mums sniedz visplašāko
informāciju par vienu no fundamentālajām kristīgās mācības daļām, proti, par
bauslību.
Bauslības pasludināšanas nozīme
apustuļa Pāvila sludināšanā
Vēstulē par konkrēto
jautājumu mēs atrodam ļoti plašu materiālu, ko varēsim izmantot, lai varētu
izdarīt pēc iespējas konstruktīvākus secinājumus.
Runājot par apustuļa Pāvila
sludināšanu, aplūkojot viņa vēstules, mēs bieži vien varam redzēt šajos rakstu
darbos ko kopīgu. Un izvērtējot šo kopīgo varam droši secināt, ka apustulis
lieto zināmu kerigmātisko shēmu. Ja šo apzīmējumu skatām pilnīgākā izvērsumā,
tas luteriskajā teoloģijā (jau iesākot ar pašu Luteru) ir parasts to saistīt ar
Pāvila vēstuli romiešiem, kurā šī shēma ir visizvērstākā un visreljefākā. Tajā
izcelti šādi secīgi elementi: 1.-4. nodaļas mums atklāj Dieva taisno tiesu pār
visu cilvēku bezdievību, 5.-11. nodaļās Pāvils runā par jauno dzīvi, kura mums
ir paša Dieva sagādāta no taisnošanas un salīdzināšanas caur Jēzu Kristu, kā
arī Dieva taisnības ekspozīcija vēsturē un neticīgajā Israēlā. Savukārt
12.-15. nodaļās apustulis stāsta par atjaunotā cilvēka dzīvi ticībā kā draudzē
tā arī apkārtējā pasaulē.
Šo shēmas izvērsumu varētu
vienkāršotā veidā aizstāt ar kopējo Pāvila teoloģijas pamatshēmu:
- Dieva dusmas un
sods par pasaules bezdievību;
- Dieva sniegtā
Pestīšana Viņa Dēlā;
Kaut arī burtiskā veidā iepriekšminētā shēma nav uzreiz pamanāma visās Pāvila
vēstulēs draudzēm, pēc savas dziļākās būtības tā tomēr ir raksturīga visām viņa
vēstulēm. Vēstules romiešiem shēmu varētu saukt par klasisku un primāru arī
tāpēc, ka tā ir brīva no tiem akcentiem, kurus pārējām vēstulēm uzliek šo
vēstuļu apoloģētiskie motīvi, proti, tajās pamatshēmu būtiski modulē apustuļa
vēršanās pret konkrētām herēzēm Kristoloģijā, attaisnošanas mācībā, mācībā par
svētdzīvi, sakramentiem u.c.[3]
Apskatot šo apustuļa
sludināšanas shēmu mēs varam redzēt, ka bauslības pasludinājums viedo vienu no
šīm trijām galvenajām daļām – pirmo. Pāvils savu sludināšanu sāk tieši ar šo
Dieva svētuma un cilvēka grēcīguma spilgtu salīdzināšanu. Cilvēks ir pilnīgi
grēcīgs, tāds viņš piedzimst no mātes miesām. Šajā cilvēka grēcīgumā nav nekādu
izņēmumu. Tas ir skāris pilnīgi visus. Tos, kam Dieva griba ir skaidri
pasludināta, kā arī tos kam viņa ir ierakstīta jau sirdīs kopš dzimšanas. Grēks
ir tas vienojošais elements, kurā pilnīgi visi cilvēki ir pilnīgi vienādi.
Pāvils sāk ar bauslību un
savā ziņā tā par sevi atgādina visas sludināšanas laikā. Lai cilvēks patiesi
varētu saņemt Dieva piedošanu, tam no sākuma ir jāaptver savs grēcīgums, tam ir
jāatskārst savs patiesais stāvoklis iepretī Taisnajam un Svētajam Dievam.
Skarbā patiesība, ka tas pats ar saviem spēkiem nespēj būt pietiekami svēts un
tīrs Dieva priekšā. Lai Dieva žēlastība paliktu žēlastība, tas ir nepelnīta Dieva
mīlestība pret grēcinieku, mums ir jāzina, jāatceras un jātic, ka mūsos pašos
nav nekā tāda, dēļ kā mēs varētu būt pieņemami Dievam. Tieši šī iemesla dēļ,
pareizs bauslības pasludinājums ir ļoti nozīmīgs katras dvēseles ceļā uz Mūžīgo
dzīvību.
Svēto Rakstu vietas, kuras mēs attiecinām
uz konkrēto tēmu
2.nodaļa:
Kas bez bauslības grēkojuši, bez bauslības ies
bojā, bet, kas grēkojuši, pazīdami bauslību, pēc tās tiks tiesāti.. Jo nevis
bauslības klausītāji ir taisnoti Dieva priekšā, bet bauslības darītāji tiks
atzīti par taisnotiem. Jo, ja pagāni, kam bauslības nav, sekodami savai dabai,
izpilda bauslību, tad viņi, būdami bez bauslības, paši sev ir bauslība. Jo ar
to viņi pierāda, ka bauslība ierakstīta viņu sirdīs. To pašu apliecina viņu
sirdsapziņa un viņu domu spriedumi, kas cits citu vai nu apsūdz, vai attaisno,
- tai dienā, kad Dievs caur Jēzu Kristu spriedīs tiesu par to, kas cilvēkos
apslēpts, pēc mana evaņģēlija. Labi, tu sauc sevi par jūdu, lepojies ar Dievu un
paļaujies uz bauslību. Tu zini Viņa gribu un, būdams bauslībā mācīts, proti
atšķirt svarīgo no nesvarīgā; tu apzinies esam aklo ceļvedis, gaisma tiem, kas
ir tumsībā ,audzinātājs tādiem, kas nekā nezina, skolotājs nepieaugušiem, tāds,
kam bauslībā dots atziņas un patiesības paraugs, citus tu māci - un pats sevi
nemāci? Sludinādams, ka nebūs zagt, tu pats zodz? Sacīdams, ka nebūs pārkāpt
laulību, pats to pārkāp? Ar riebumu novērzdamies no elkiem, aplaupi viņu
tempļus? Tu lepojies ar bauslību, bet pats pulgo Dievu, bauslību pārkāpdams. Kā
rakstīts: jūsu dēļ Dieva Vārds tiek zaimots citu tautu starpā! Apgraizīšanai ir
nozīme, ja tu pildi bauslību. Bet, ja tu esi bauslības pārkāpējs, tava
apgraizīšana kļuvusi par neapgraizīšanu. Un tālāk - ja neapgraizītie pilda
bauslības prasības, vai viņu neapgraizīšana netiks pielīdzināta apgraizīšanai?
Tad tie, kas pēc dabas ir neapgraizīti un pilda bauslību, spriedīs tiesu pār
tevi, kas ar savu bauslības burtu un apgraizīšanu esi bauslības pārkāpējs.(Rom.2:12-27)
3.nodaļa:
Bet mēs zinām, ka
viss bauslībā teiktais teikts tiem, kas stāv zem bauslības; tā visiem aizdarīta
mute, un visa pasaule vainīga Dieva priekšā. Jo ar bauslības darbiem neviens
cilvēks nevar kļūt taisnots Viņa priekšā. Jo bauslība dod - grēka atziņu. Bet
tagad neatkarīgi no bauslības atklājusies Dieva taisnība, ko jau apliecina
bauslība un pravieši.(Rom.3:19-21)
Jo mēs spriežam,
ka cilvēks tiek taisnots ticībā, neatkarīgi no bauslības darbiem.(Rom.3:28)
4.nodaļa:
Jo, ja bauslības
kalpi ir tie, kas manto, tad mūsu ticība zaudē savu saturu, un apsolījums
paliek nepildīts. Jo bauslībai seko dusmība. Bet, kur nav bauslības, tur nav
arī pārkāpuma. Tādēļ no ticības, lai pamatā būtu Dieva žēlastība, lai
apsolījums būtu drošs visiem pēcnācējiem, ne vien tiem, kas pakļauti bauslībai,
bet arī tiem, kas seko Ābrahāma ticībai.(Rom.4:14-16)
5.nodaļa:
...jo arī līdz bauslībai pasaulē bija
grēks, bet grēku nepielīdzina, ja nav bauslības,.(Rom.5:13)
Bet bauslība ienākusi starpā, lai pārkāpums
vairotos; bet, kur vairojies grēks, tur pārpārim vairojusies žēlastība, lai,
tāpat kā līdz šim grēks ir valdījis nāvē, turpmāk valdītu žēlastība caur
taisnību uz mūžīgu dzīvību, caur mūsu Kungu Jēzu Kristu.(Rom.5:20-21)
6.nodaļa:
Tad grēks vairs nebūs jūsu kungs; jo jūs neesat
padoti bauslībai, bet žēlastībai. Ko nu tālāk? Vai lai grēkojam, tāpēc ka
neesam padoti bauslībai, bet žēlastībai? Nekādā ziņā ne! (Rom.6:14-15)
7.nodaļa:
Jūs jau zināt, brāļi, es jau runāju uz tādiem,
kas pazīst bauslību, - ka bauslībai pār cilvēku ir noteikšana vienīgi tik ilgi,
kamēr tas ir dzīvs. Piemēram, precēta sieva pēc bauslības saistīta ar vīru,
kamēr tas dzīvs, bet, kad vīrs mirst, viņa kļūst brīva no bauslības, kas viņu
saista pie vīra. Tātad, ja tā, vīram dzīvam esot, nodosies citam vīram, viņu
sauks par laulības pārkāpēju; bet, ja vīrs ir miris, viņa ir brīva no bauslības
saistībām, un viņa, piederēdama citam vīram, nav vairs laulības pārkāpēja
.Tāpat arī jūs, mani brāļi, līdz ar miesīgo Kristu esat nonāvēti bauslībai un
piederat citam, Tam, kas uzmodināts no mirušiem. Tāpēc nesīsim augļus Dievam!
Jo, kamēr mēs dzīvojām miesā, bauslības modinātās grēcīgās kaisles spēcīgi
darbojās mūsu locekļos, tā ka mēs nesam augļus nāvei. Tagad turpretim bauslība
zaudējusi savu spēku pār mums, jo mēs viņai, kas mūs saistīja, esam miruši, tā
ka nu varam kalpot jaunā garā un nevis pēc vecā burta. Kas nu no tā izriet? Vai
pati bauslība ir grēks? Nekādā ziņā ne! Bet to gan varu teikt: es nebūtu
pazinis grēka, ja nebūtu bijis bauslības, jo es nebūtu zinājis, kas ir iekāre,
ja bauslība nesacītu: tev nebūs iekārot! Bet grēks, šī baušļa ierosināts,
modināja manī visādas iekāres. Jo bez bauslības grēks ir nedzīvs .Es kādreiz
dzīvoju bez bauslības, bet, kad nāca bauslis, grēks kļuva dzīvs, bet es nomiru.(Rom.7:1-9)
Tātad
bauslība kā tāda ir svēta un bauslis kā tāds - svēts, taisns un labs. Vai tad labais man varēja
atnest nāvi? Protams, ka ne! To ir darījis grēks. Tas, lai atklāti parādītos kā
grēks, izlietodams labo par līdzekli, man ir nesis nāvi, lai, darbojoties
bauslim, kļūtu pārpārim grēcīgs. Mēs zinām, ka bauslība ir garīga, bet es esmu
miesīgs, pārdots grēka varā. Jo es pats nesaprotu, ko daru; jo nevis to, ko gribu, es
daru, bet, ko ienīstu, to es daru. Bet, ja es to daru, ko negribu, es
piebalsoju bauslībai un atzīstu, ka tā ir laba. (Rom.7:12-16)
Tad nu šādu bauslību es atrodu, ka, gribot darīt labu, man iznāk ļaunais. Mans
iekšējais cilvēks ar prieku piekrīt Dieva bauslībai. Bet savos locekļos es manu
citu bauslību, kas karo ar mana prāta bauslību un padara mani par grēka bauslības
gūstekni, kas ir manos locekļos.(Rom.7:22-23)
8.nodaļa:
Jo dzīvības Gara bauslība Kristū Jēzū tevi ir
atsvabinājusi no grēka un nāves bauslības. Jo, ko bauslība nespēja, nevarīga
būdama mūsu miesas dēļ, to ir darījis Dievs: sūtīdams Savu paša Dēlu grēcīgās miesas
veidā un grēka dēļ, Viņš grēku, kas bija miesā, pazudinājis uz nāvi, lai
bauslības taisnība tiktu piepildīta mūsos, kas nedzīvojam vairs miesai, bet
Garam. Jo miesas cilvēki tiecas pēc miesas lietām, bet Gara cilvēki pēc Gara
lietām. Miesas tieksme ved nāvē, bet Gara tieksme - uz dzīvību un mieru. Jo
miesas tieksme ir naidā ar Dievu: tā neklausa Dieva bauslībai, jo tā to nespēj.(Rom.8:2-7)
10.nodaļa:
Jo bauslības gals ir Kristus; Viņā iegūst
taisnību ikviens, kas tic. Jo Mozus raksta par to taisnību, kas no bauslības:
ikviens, kas to būs piepildījis, ar to iegūs dzīvību.(Rom.10:4-5)
13.nodaļa:
Mīlestība tuvākajam ļaunu nedara: tātad
bauslības piepildījums ir mīlestība.(Rom.13:10)
Sīkāka doto Rakstu vietu analīze.
2:12-27.
Šī teksta daļa mums pavēsta to, ka pilnīgi visi cilvēki ir vienlīdz pakļauti
taisnajai Dieva tiesai. Šeit nav iespējami nekādi izņēmumi. Cilvēks nevar
pateikt, ka viņš nav bauslību dzirdējis: Jo, ja pagāni, kam bauslības
nav, sekodami savai dabai, izpilda bauslību, tad viņi, būdami bez bauslības,
paši sev ir bauslība. Jo ar to viņi pierāda, ka bauslība ierakstīta viņu
sirdīs. To pašu apliecina viņu sirdsapziņa un viņu domu spriedumi, kas cits
citu vai nu apsūdz, vai attaisno,.(Rom.2:14-15) Cilvēkam ir labi zināms
tas, ko bauslība viņa pieprasa. Šajās zināšanās arī nav izņēmumu. Jūdiem
bauslība ir rakstīta, savukārt pagāniem tā ir dotā viņu sirdīs un sirdsapziņā.
Līdz ar to Dieva tiesa notiks pār pagāniem tieši tāpat kā pār jūdiem. Šajās
rindās Pāvils ļoti spilgti atklāj bauslības universālo un, ja tā varētu teikt,
internacionālo raksturu. Tāpat apustulis norāda to, ka šeit nebūt nav izšķiroša
kāda etniska piederība vai apgraizīšana kā ārējās derības zīme, ar kuru tik
ļoti lepojās jūdi. Nē. Izšķirošais Dieva tiesā būs bauslības pildīšana vai
nepildīšana. Tās pašas bauslības, kura ir vienlīdz zināma kā jūdiem tā
pagāniem.
3:19-21;28. Šie trešās nodaļas panti mums atklāj to, ar kādu mērķi
bauslība cilvēkam ir dota. Taisnošanas būtība ir tāda, ka
Dievs paliek uzticīgs savai derībai arī pēc tam, kad cilvēki ar savu
nepaklausību un neuzticību to ir lauzuši. Pēc bauslības mērauklas katrs cilvēks
ir grēcinieks un ir pelnījis nāvi.[4]
Bauslība ir tas spogulis, kurā cilvēks var apskatīt savu patieso seju. Viņš ir
grēcinieks, kurš par tādu ir kļuvis tāpēc, ka ir atkāpies no Dieva, atkritis no
Viņa, apšaubījis Dieva kā Visuvaldītāja autoritāti.
Dieva bauslība ir pasludinājums, kurš cilvēku
sagatavo piedošanas saņemšanai. Jo ar bauslības darbiem neviens cilvēks
nevar kļūt taisnots Viņa priekšā. Jo bauslība dod - grēka atziņu.(Rom.3:20)
Bauslība ir dievišķs pasludinājums, kas cilvēku ved tuvāk Dievam, bet tomēr tas
nav pasludinājums, kurš izlīdzina cilvēka attiecības ar Dievu.
Bauslības pielietojums ir pilnībā pretstatīts
Evaņģēlija pielietojumam. Bauslība uzrāda mūsu grēku, Evaņģēlijs turpretī
atklāj mums mūsu Pestītāju. Bauslība mums pasludina Dieva tiesu, Evaņģēlijs
mūsu attaisnošanu.
Jo mēs spriežam, ka cilvēks
tiek taisnots ticībā, neatkarīgi no bauslības darbiem.(Rom.3:28) Dievs paliek cilvēkam uzticīgs, cilvēka
neuzticība nespēj atcelt Dieva uzticību. Ticība pirmām kārtām un pašos pamatos
ir Dieva uzticība savai derībai, kuru viņš saglabā arī cilvēku neuzticībā,
upurēdams savu Dēlu. Tādēļ ticība un ticēt pašos pamatos ir tas, ko Dievs dara
Kristū un ko mēs, cilvēki, saņemam.[5]
Dieva taisnība atklājas cilvēka glābšanā, kurā atklājas arī Dieva uzticība
cilvēkam. Bet tam visam pa vidu stāv Dieva bauslība jeb cilvēka lauztā derība,
kura tam atgādina par piedošanas nepieciešamību, kā arī atgādina grēciniekam
to, ka tam ir vajadzīgs Pestītājs, aizstāvis taisnās Dieva tiesas priekšā.
Bauslībai, kurā pastāv derība starp Dievu un cilvēkiem, ir, no vienas puses,
funkcija atklāt grēku, no otras puses tā satur jau norādi uz nākošo Pestītāju.
Tādēļ tā nekādā ziņā netiek atcelta, bet gan Kristus izpildīta.[6]
4:14-16 Arī šajos pantos apustulis atklāj bauslības vietu cilvēka
glābšanā. Cilvēks tiek taisnots ticībā Dieva piedošanai, tāpēc pašai
attaisnošanai nav nekā kopīga ar bauslību. Jo, ja bauslības kalpi ir tie,
kas manto, tad mūsu ticība zaudē savu saturu, un apsolījums paliek nepildīts.(Rom.4:14)
Tur, kur savu pārsvaru sāk ņemt bauslības taisnība, tur ticības taisnība zaudē
savu nozīmi. Ja cilvēks tiek attaisnots caur paklausību bauslībai, tad ticība
viņam nav nepieciešama. Vēstulē galatiešiem īpaši spilgti to Pāvils ir
atklājis. Jūs esat šķirti no Kristus, ja jūs bauslībā gribat tapt taisnoti,
jūs esat žēlastību pazaudējuši (Gal.5:4)
5: 13, 20-21 Grēku jeb pārkampumu var konstatēt tikai tādā
gadījumā, ja ir bauslis kurš uzrāda šo pārkāpumu. Ja šāda likuma nav, tad arī
pats pārkāpums paliek neredzams. Bauslības mērķis ir darīt grēku dzīvu,
redzamu.
6:14-15 Sestā nodaļa uz mums runā par Kristības būtību. Šī nodaļa
mums atklāj to, ka caur Kristību cilvēka dzīvē ienāk jauna realitāte. Kristībā
notiek zināma varas maiņa, kurai cilvēks turpmāk būs padots. Līdz ar savu
attaisnošanu cilvēks vairs nav padots bauslības taisnībai, bet gan piedošanai.
Tomēr tas nebūt nenozīmē, ka līdz ar to cilvēks iegūtu pilnīgu brīvību no
bauslības. Šie panti ir arī sava veida pieteikums nākamajai lielajai tēmai –
par bauslības un žēlastības vienlaicīgo klātbūtni katra cilvēka dzīvē.
7:1-9, 12-16, 22-23 Šī nodaļa un konkrētie panti mums ļoti spilgti atklāj kādu
realitāti, kura pavadīs katru cilvēku visu viņa dzīvi: nemitīga iekšēja cīņa
starp grēcīgo miesu un atjaunoto cilvēku Svētajā Garā. Katrā kristīgajā cilvēkā
parādās ļoti smaga pretruna starp grēcīgo miesu un Dieva Garu, starp jauno un
veco cilvēku.
Tad nu šādu bauslību es atrodu,
ka, gribot darīt labu, man iznāk ļaunais. Mans iekšējais cilvēks ar prieku
piekrīt Dieva bauslībai. Bet savos locekļos es manu citu bauslību, kas karo ar
mana prāta bauslību un padara mani par grēka bauslības gūstekni, kas ir manos
locekļos.(Rom.7:22-23) Miesas un
Gara pretstats nosaka arī dzīvošanu pēc Kristības (simul justus et peccator
– vienlaicīgi taisns un gēcinieks), un tas parādās iekšējā konfliktā
starp gribēšanu un darīšanu, starp svēto Dieva bauslību un citu bauslību manos
locekļos. No šī konflikta izaug žēlošanās ar lūgumu izglābt un reizē pateicība
par izglābšanu Jēzū Kristū.[7]
8:2-7 Astotajā nodaļā šis dziļais konflikts tiek atrisināts. Jo,
ko bauslība nespēja, nevarīga būdama mūsu miesas dēļ, to ir darījis Dievs:
sūtīdams Savu paša Dēlu grēcīgās miesas veidā un grēka dēļ, Viņš grēku, kas
bija miesā, pazudinājis uz nāvi, lai bauslības taisnība tiktu piepildīta mūsos,
kas nedzīvojam vairs miesai, bet Garam.(8:3-4) Līdz ar attaisnošanu cilvēka
stāvoklis Dieva tiesā tiek izmainīts. Nav tā, ka cilvēks taptu svēts un
bezvainīgs. Cilvēks joprojām arī pēc Kristības ir un paliek grēcinieks. Tikai
tagad caur attaisnošanu šis grēks viņam netiek tiesā pieskaitīts, bet gan
Kristus dēļ viņš tiek attaisnots. Kristīgo cilvēku situācija šajā pasaulē ir
šāda: tie dzīvo savā grēcīgajā miesā un šajā neatpestītajā pasaulē, bet
turpretī tie jau ir saņēmuši Gara dāvanu un gaida uz Dieva apsolījumu piepildīšanos.
10:4-5 Devītajā un desmitajā nodaļā Pāvils runā par Israēla
tautu, caur kuru Dieva plāns ir realizējies šajā pasaulē. Īpašu uzmanību
apustulis velta savas tautas brāļu neticībai. Israēla tauta bija tā, caur kuru
Dievs atklājās pasaulei. Israēla tauta bija tā, kurai piederēja tēvi un
pasolījumi. Israēla tauta bija tā, kurai tika dota dievišķā bauslība Sīnaja
kalnā. Bet tomēr neskatoties uz to visu tie atkrita no sava Dieva un Viņa
piedāvātās žēlastības. Un atkrita tādēļ, ka tie savu taisnību bija cēluši
augstāk par Dieva taisnību. Savas taisnības izcelšana ir līdzvērtīga atkrišanai
no Dieva, jo, kur Dieva taisnība netiek godāta, tur vienmēr liels pagodinājums
tiek piešķirts cilvēka taisnībai.
Bauslības gals ir Kristus, kurš ir tās
piepildījums. Un līdz ar to, kas ir noticis Kristū, tas ar Viņa vārda
sludināšanu visā pasaulē tiek dots cilvēku sirdīs. Ar Viņa Vārda piesaukšanu un
atsaukšanos uz Viņu cilvēki tiek izglābti no Dieva tiesas – gan jūdi, gan
grieķi.[8]
13:10 Pēdējā nodaļa, kurā Pāvils piemin bauslību, ir
trīspadsmitā. Trīspadsmitā nodaļa ietilpst vēstules daļā, kura runā par
svētdzīvi. Un konkrēti šī runā par valsts varu un kristiešu attiecībām ar šo
Dieva iecelto kārtību virs zemes. Sirdsapziņas atbildība pret valsti un tās
prasībām (nodokļi, nodevas) kristietim nozīmē atbildību pret Dievu un tuvāko. Mīlestība
tuvākajam ļaunu nedara: tātad bauslības piepildījums ir mīlestība. (Rom.13:10)
Mums ir pavēlēts mīlēt savu tuvāko kā sevi pašu. Mums ir jākalpo savam
tuvākajam ar visām tām lietām, kuras viņam nes labumu kā pie miesa tā pie
dvēseles. Viss kas nāk no mums mūsu tuvākajam par labu nav pretrunā ar
bauslību, arī mīlestība.
5.Atbildes uz temata jautājumu, secinājumi
Kā jau nodaļā
par bauslības vietu Pāvila sludināšanā minēju, bauslības nozīme ir ļoti
būtiska. Katrs cilvēks pēc savas būtības ir grēcinieks, lai arī tas ne vienmēr
viņam pašam ir redzams. Bauslības galvenais uzdevums, kā mums to rāda arī
apustulis Pāvils, ir cilvēkam atklāt šīs viņa redzes nepilnības, visā pilnībā
atklāt grēcīgajam cilvēkam viņa patieso stāvokli taisnā Dieva priekšā. Tieši
tāpēc bauslība ir tā, kas cilvēkam ir jādzird pati pirmā (arī Pāvils vēstulē
romiešiem sāk tieši ar bauslības tēmu), lai viņš varētu stāties patiešām tuvās
un dziļas attiecībās ar Dievu. Cilvēks tuvojoties Dievam ir spiests šo dievišķo
bauslību ieraudzīt, ieraudzīt savā samaitātajā stāvoklī, kurā tas atrodas. Kā
saka – jo tuvāk gaismai, jo vairāk traipu. Saskaroties ar Dievu cilvēka
saskaršanās ar bauslību ir pilnīgi neizbēgama, jo tam nākas sevi ieraudzīt
iepretī Dievam: Dievs ir pilnīgi svēts un taisns, turpretī cilvēks ir
grēcinieks.
Kas attiecas uz bauslības iedarbību, tad šeit ir jāsaka, ka ir visai grūti tajā
visā atrast ko priecīgu. Tieši tā, kā tas bija pašā bauslības došanas dienā
Sīnaja kalnā, kur cilvēki bija satriekti no Dieva tiešas godības klātbūtnes.
Bauslība rada skumjas, tā spiež cilvēku trīcēt un drebēt no bailēm Dieva priekšā.
Rada skumjas tur, kur cilvēks redz savu grēcīgumu.
Bet bauslība var radīt arī lielu entuziasmu, kā tas bija ar jūdiem: Jo es
dodu viņiem liecību, ka viņi deg par Dievu, bet bez izpratnes.(10:2)
Farizeji zināja bauslību un centās to arī ievērot, jo tie uzskatīja, ka spēj
piepildīt visu, ko Dievs ir vēlējis. Vēlāk tie kļuva tik dedzīgi savā
paštaisnībā, ka pievienoja jau esošajiem Dieva baušļiem simtiem dažādu cilvēku
izgudrotu likumu. Bet galu galā šī lielā tieksme piepildīt bauslību nepadarīja
viņus nedz par ticīgajiem, nedz Kristus sekotājiem.
Tādējādi bauslībai var būt
divējādas sekas: tā var radīt sirds satriektu grēcinieku vai arī paštaisnu
farizeju. Pāvils vēstulē romiešiem īpaši izceļ pirmo iedarbības rezultātu, jo
tieši tas ved cilvēku pie Kristus, tieši šis sekas rada patiesu kristieti.
Bauslības radītā sirdssatriektība liek cilvēkam izmisīgi meklēt piedošanu,
meklēt aizstāvi un Pestītāju. Šī iedarbība satriektu grēcinieku pieved pie
Kristus, patiesā ticības satura. Jo ticībā Kristus ir klātesošs.
[1] Vienprātības grāmata. Konkordijas formula. V “Par bauslību
un Evaņģēliju”, Augsburgas institūts, 2001, 565 lpp.
[2] Mārtiņš Luters. Priekšvārds Sv. Pāvila vēstulei romiešiem
// Latvijas luterānis.-2000.-16.sept.
[3] A .Bite Lekciju konspekts. “Jaunās Derības teoloģija”,
lpp. 41.
[4] Reinhards Slenzcka “Lekcijas par apustuļa Pāvila vēstuli
romiešiem”, nodaļu kopsavilkumi, 2.lpp.
[5] turpat.
[6] turpat.
[7] Reinhards Slenzcka “Lekcijas par apustuļa Pāvila vēstuli
romiešiem”, nodaļu kopsavilkumi, 4.lpp.
[8] Reinhards Slenzcka “Lekcijas par apustuļa Pāvila vēstuli
romiešiem”, nodaļu kopsavilkumi, 5.lpp (Pārpublicēts no Ērgļu draudzes mājaslapas - http://erglu.lelb.lv/?ct=teol&fu=read&id=18&start=1)
|